Tips

JoJo
0

Untuk mendapatkan badan yang lebih langsing, perlu lah fokus pada aspek ‘membakar lemak’. Lebih banyak lemak yang dibakar, maka lebih kurang yang ‘melekat’ di badan kita. Oleh yang demikian, seseorang itu mampu control berapa banyak lemak yang boleh dibakar, maka tak kisah lah berapa banyak pun yang dia nak makan, sebab akhirnya makanan-makanan itu kelak akan ‘terbakar’ dan disingkir dari tubuh (setelah nutriennya diperolehi badan).

Cara nak bakar lemak yang sangat berkesan, sepertimana yang ramai dah tahu, ialah kena lah rajin bersenang bersenam. Berbicara bab bersenam ni, pada akhirnya ramai orang yang akan terkedu. Cakap memang mudah, tapi nak istiqamah mengamalkannya huh… Tuhan saja lah yang tahu.

Sehubungan dengan itu, di sini saya nak kongsikan beberapa tips lain untuk dipraktikkan untuk membantu bakar lemak. Ye lah kan, kalau dah tiada masa atau sebenarnya malas nak bersenam, setidak-tidaknya kita usahakan kaedah-kaedah lain untuk sedikit-sebanyak membantu pembakaran lemak di badan. Antara tips makan untuk bakar lemak yang perlu dititik-beratkan ialah sepertimana berikut:

Minum air kosong secukupnya iaitu 5-8 gelas sehari. Air perlu untuk semua proses kimia di dalam badan dan salah satu prosesnya yang utama ialah proses membakar lemak. Menurut kajian, jika badan kekurangan air, kadar pembakaran tersebut boleh berkurangan sehingga 2 peratus.

Lebihkan makan makanan yang tinggi kandungan protein seperti daging yang tidak berlemak daripada makanan berkarbohidrat. Protein memerlukan tenaga sekitar 30% dari jumlah kalori yang ia miliki bagi menghadamkannya. Di samping itu, protein sangat diperlukan sebagai sumber nutrien ketika berdiet bagi mengekalkan jisim otot.

makan untuk langsing

Amalkan pengambilan produk tenusu seperti susu rendah lemak, keju dan yogurt. Ia kaya dengan kalsium dan vitamin D bagi mengukuhkan komposisi tubuh. Kajian mendapati mereka yang mengambil 1,200 hingga 1,300mg kalsium sehari berupaya menguruskan badan dua kali ganda lebih berkesan.

Jika berpeluang, pilihlah makanan yang kaya dengan zat Omega-3 seperti ikan salmon, sardin dan minyak zaitun kerana didapati ia dapat meningkatkan hormon leptin iaitu hormon yang memberi rasa kekenyangan. Apabila lebih cepat terasa kenyang, maka lebih cepatlah kita berhenti makan.

JoJo
0

Untuk mengelakkan lemak bertimbun di bahagian perut, ada pendapat menyarankan agar makan secara kerap tetapi dalam jumlah yang kecil.

Ambillah empat hingga lima hidangan sehari berbanding satu hingga tiga hidangan sehari. Cara ini dikatakan membantu meningkatkan kadar metabolisme.

Dikatakan metabolisme tubuh tidak menghadapi kesukaran untuk memceahkan makanan yang sedikit tetapi kerap berbanding makanan yang banyak dalam satu masa.

Oleh itu, lemak-lemak di sekitar perut juga dapat dikurangkan dengan cara yang bijak dan efektif.

strategi makan kerap

panduan berkaitan:

makan sedikit tapi kerap |

Adakah diet soda memberi kesan sampingan kepada kesihatan?

Saya minum diet soda setiap hari. Adakah ia boleh memberi kesan buruk kepada tubuh badan?

Jawapan:

Pengambilan sejumlah kuantiti diet soda setiap hari, umpamanya satu atau dua tin sehari, lazimnya tidak membawa mudarat. Menurut kajian dan pendapat umumnya, perisa dan pemanis tiruan serta kandungan kimia lain yang digunakandiet soda untuk kurus dalam penghasilan diet soda adalah selamat untuk diminum oleh kebanyakan orang, dan tiada bukti mutlak bahawa kandungan berkenaan menyebabkan kanser.

Bahkan ada sesetengah jenis diet soda yang turut diperkayakan dengan vitamin dan mineral untuk kesihatan.

Walau bagaimanapun, diet soda bukanlah minuman kesihatan atau ‘minuman ajaib’ untuk kurus.

Biarpun amalan minum diet soda berbanding minuman soda biasa dianggap mampu mengelakkan pengambilan tambahan kalori untuk penyelesaian jangka pendek, setakat ini belum ada bukti jelas samada ia benar-benar berkesan untuk mengelakkan ‘obesiti’ dan penyakit-penyakit berkaitan kegemukan.

Terdapat banyak pilihan lain untuk minuman rendah kalori yang sihat, antaranya air putih (air kosong), susu rendah lemak dan juga teh atau kopi tanpa gula.

JoJo
0

Kita semua perlu makan. Walaupun kita semua tahu makan perlu berpada-pada tapi ramai yang tak jaga makan, dan cuma sebahagian yang meneliti apa yang dia makan. Prinsip yang sebetulnya ialah ‘makan bila lapar dan berhenti sebelum kenyang’. Mudah bukan?

Hmm.. cakap memang mudah, tapi nak melaksanakan tu belum tentu semua orang boleh buat. Yang menjadi masalahnya, antara lain, ialah sebab selera makan yang tinggi. Bukannya kita lapar sangat pun, ye tak?

Apabila mempunyai selera makan yang tinggi, maka setiap kali makan, kita akan tambah. Ada masanya tu kemungkinan nasi setengah pinggan pun sudah cukup untuk memberikan tenaga kepada tubuh untuk melaksanakan aktiviti pada hari tersebut. Tapi persoalannya: kenapa bila dah habis sepinggan, nasi (atau yang seangkatan dengannya) terus ditambah, kuah gulai, lauk-pauk terus diceduk dan tangan terus-terusan menyuap ke mulut. Sedar-sedar dah tiga pinggan… tapi apa nak buat. Ucap “Alhamdulillah” saja lah.

Justeru, apa yang membuatkan seseorang itu mempunyai selera makan yang tinggi? Of course, perkara ni bukan boleh bagi satu jawapan yang boleh tangkap muat untuk semua. Tiap-tiap individu tu mungkin ada faktor pembolehubah yang berbeda-beda, yang menjadi punca utama yang berlainan yang boleh menjawab kenapa atau mengapa dia suka makan banyak.

Satu Punca Banyak Makan

cara kurangkan selera makan

Akan tetapi, daripada pemerhatian saya, ada satu ‘faktor’ yang boleh dikaitkan dengan selera yang bertambah. Sedarkah anda bahawa kita banyak makan gula! Bukan setakat di Malaysia atau Indonesia jer, tapi kat negara orang putih pun sama. Bagi orang putih, mungkin tak banyak diletak dalam masakan, tapi diaorang banyak minum air tin. Tahu tak berapa banyak kuantiti gula dalam air tin? Banyaks!

Bagi rakyat Malaysia, hmm… tak payah diulang lah kan betapa kita ni semua ibarat ‘semut’. Suka akan benda manis yang bernama gula. Dalam masakan, dalam minuman.. ohh.. kalau nak disenaraikan tu panjang berjela.

Jadi apa masalahnya gula ni. Oh well, bukannya saya nak bercerita pasal banyak ambil gula nanti kena kencing manis. Itu semua orang tau. Masalah atau kesan pengambilan banyak gula dalam makanan atau minuman yang saya nak luahkan ni ada kaitan dengan ‘selera’.

Sedarkah anda bahawa apabila kita makan benda-benda manis, kita akan rasa lebih ‘tergoda’ untuk makan lebih banyak. Makanan bergula memberi kesan meningkatkan selera.

Makanan manis, daripada pemerhatian saya, akan menambahkan lagi selera makan. Semakin banyak anda makan makanan manis, semakin banyak anda mahu memakannya lagi.

Oleh itu, salah satu tips untuk ‘potong’ selera tu ialah kurangkan benda-benda manis. Contoh lazim, bila order teh atau kopi kat kedai, jangan minta kurang gula. Lepas ni mintalah kopi atau teh tanpa gula. Pernah try!?

panduan berkaitan:

berjalan hilang gemuk | ubat potong selera makan |

JoJo
0

Bentuk tubuh seseorang akan berubah mengikut peredaran masa dan usia. Perubahan ini tersangatlah susah untuk dielakkan berikutan pengalaman gaya hidup, rejim diet yang diamalkan dan yang paling memberi impak ekoran perubahan tahap metabolisme.

Berikut adalah beberapa info dan  saranan yang diterapkan seiring dengan peningkatan usia.

Umur 20-an

Ketika berusia 20-an seseorang individu itu memiliki tingkat metabolisme yang tertinggi. Kebiasaannya, pada tahap umur ini kita akan mulai masuk ke dunia pekerjaan dan akan menghabiskan banyak masa di meja kerja (kebanyakan orang biasanya kerja dalam ofis). Keadaan ini menjadikan tubuh mulai kehilangan banyak massa otot (muscle mass). Akibatnya, lama-kelamaan metabolisme akan menurun kerana otot membakar kalori tiga hingga empat kali ganda lebih cepat dibandingkan lemak, walaupun pada ketika sesorang itu tidak melakukan sebarang aktiviti berat pun.

Menurut kajian oleh Colorado State University, kesalahan yang paling banyak dilakukan ialah mengamalkan diet tanpa senaman. Ini akan memperlambatkan tahap metabolisme. Justeru, bagi mengekalkan tubuh yang sihat dan segar disarankan untuk mengambil sekurang-kurangnya 1000 miligram kalsium setiap hari, idealnya dari sumber makanan seperti susu dan yougrt di samping senaman sekurang-kurangnya tiga kali seminggu selama 30 minit setiap sesi.

umur dan metabolisme

Usia 30-an

Ramai orang, lebih-lebih lagi kaum wanita, pada usia ini senaman tidak lagi menjadi keutamaan. Ini kerana sebahagian besar daripada mereka makin sibuk dengan tugasan kerja dan urusan rumahtangga.

Walau bagaimanapun, jika kurang memberikan perhatian dan amalan bersenam secara teratur makin diabaikan, akibatnya boleh kehilangan kira-kira satu kilo mass muscle setiap tahun, yang akan diubah menjadi lemak dalam badan.

Bagi mengurangkan masalah ini, kaedah yang terbaik ialah mencari masa untuk bersenam. Kajian menunjukkan senaman boleh membantu meningkatkan kembali tahap metabolisme sekitar 80-150 kalori setiap hari bagi membantu tubuh membakar lemak-lemak daripada terus berkumpul di badan. Di samping itu, berikan perhatian kepada menu yang kaya dengan protein kerana diet kaya protein juga turut membantu meningkatkan tenaga untuk pembakaran kalori dengan lebih efektif.

Usia 40-an

Pada peringkat ini, kadar metabolisme tubuh semakin menurun dan kekuatan semulajadi turut berkurangan jika tidak menjaganya sejak dari awal iaitu ketika usia 30-an.

Untuk mengekalkan kesihatan tubuh agar segar dan bugar pada usia 40-an, tubuh memerlukan kurang dari 120 kalori setiap hari (daripada pengambilan diet) dibandingkan ketika seseorang itu umurnya masih 20-an.

Pada usia ini jika tak lagi terdaya nak berjoging, cubalah perbanyakkan senaman berjalan kaki.  Kurangkan makanan berlemak, lebihkan protein, buah-buahan dan sayuran. Diet yang sihat dan senaman yang konsisten akan membantu mengekalkan tubuh yang ideal dan paling penting mengekalkan tahap kesihatan dan kecergasan semakin usia berganjak.

JoJo
0

Program diet yang sampai berlapar adalah bukan jalan penyeselaian untuk mengatasi masalah kegemukan. Bahkan, kalau berterusan berlapar tak kena gaya, ada kemungkinannya masalah lama tak selesai timbul pula masalah baru iaitu sakit gastrik.

Diet yang betul memerlukan makanan yang seimbang. Dengan pengambilan makanan yang memberikan tenaga (bukan menambah lemak) maka dapatlah kita lebihkan usaha bersenam dan menjalankan aktiviti yang mana seterusnya membantu membakar lemak-lemak yang degil di badan.

Jadi, kuncinya ialah kena tahu makanan jenis mana yang dapat membantu. Berikut ialah beberapa panduan bagi membantu anda memilih makanan yang sesuai.

Enzim

Sayur-sayuran dan juga buah-buahan segar seperti betik dan nanas dikatakan mengandungi kadar enzim yang tinggi.  Makanan yang mengandungi banyak enzim boleh membantu memecahkan protein agar lebih mudah dicerna selain membantu hati dan pankreas memproses dan mengeluarkan lebih banyak toksin dari tubuh.

Enzim juga turut membantu mengubah lemak yang tersimpan dalam perut menjadi sumber tenaga untuk keperluan tubuh.

Lemak Sihat

Bukan semua jenis makanan berlemak yang menyebabkan terjadinya perut buncit. Lemak tak tepu tunggal boleh meningkatkan metabolisme dan mengubah lemak di perut menjadi tenaga. Antara makanan yang kaya dengan lemak sihat adalah avokado, kacang badam dan minyak zaitun.

jenis makanan bakar lemak

Badam kaya dengan lemak sihat dan sumber protein yang mampu membakar lemak. Selain itu ia juga mencegah sakit perut akibat lapar.

Minyak zaitun pula mengawal kadar kolesterol agar sentiasa berada pada paras normal.

Serat

Antara makanan berserat tinggi ialah kacang buncis dan oat.

Kandungan serat yang tinggi mampu membuatkan seseorang itu berasa kenyang untuk tempoh yang lebih lama. Dengan cara itu akan kurangkan pengambilan makanan berlebihan dan sekaligus membantu mengurangkan lemak di perut.

panduan berkaitan:

makanan bakar lemak perut |